تراویس بیکل

تراویس بیکل

تراویس بیکل
تراویس بیکل

تراویس بیکل

تراویس بیکل

آدمی هرقدر هوشمندتر باشد، افسردگی و بطالتش بیشتر است

امروز داشتم به مجله هایی که چند سال پیش خریده بودم و تو قفسه های خونه مامانم خاک میخوردن نگاه میکردم.دانستنیها،همشهری داستان،دانشمند و مهرنامه.و با خودم فکر کردم که تمام تجربه نویسندگی من در چاپ دو یا سه خط داستان تو یه مجله و برنده شدن یه لیوان بود که تو آسایشگاه سالمندان جا گذاشتم.

اما فکر اصلی که ذهن من رو به خودش مشغول کرد این بود که امروزه همه مردم ادعای همه چیز دارن.همه با خوندن چند کتاب دانیل استیل و قورباغه ات رو قورت بده روانشناس میشن و با خوندن چند کتاب ادعای مدیریت دارن،همه ادعای مربی بدنسازی و پزشک بودن و برقکار بودن و آشپز بودن و طراح و معمار بودن و عکاس و موزیسین و منتقد اجتماعی و سیاستمدار بودن دارن و در کل همه مردم با خوندن یا چند ماه کار کردن یا حتی دیدن یک موضوع ادعای انجام اون کار رو دارن در حالی هیچ کدوم از ما که ادعای یک کاری رو دارین به طور اساسی و پایه و علمی و آکادمیک دنبال یک کاری نرفتیم.مثلا یک نفر چهار تا ریتم با گیتار یاد میگیره و ادعای پاکودلوسیا بودن داره یا یه نفر یه دوربین دیجیتال میخره و چهار تا عکس از چهار تا آدم بدبخت و بیچاره میگیره و فکر میکنه که کاوه گلستان شده.و یا خود بنده حقیر که چهار تا فیلم دیده و فکر میکنم راجر ایبرت زمانه هستم.و همه این موارد بسیار خطرناک هست،چون اون هنر و فن اصیل اون کار از یاد میره و به جای اون ما داریم یک روش غلط و تجربی رو در هر کاری پیش میگیریم که نتیجه اون میشه بازتولید و نشر خزعبلات.

همه اینها رو گفتم که برسم به خودمون.ما وبلاگ نویس هایی که چند سالی داریم مینویسیم.تقریبا هیچ کدوم ما هیچ شناختی از جمله بندی و انشا و نثر و املای صحیح کلمات نداریم و همین طور مینویسیم،بدون محتوا و پر از غلط های فاحش املایی و محتوایی و این متون روی اینترنت میمونه و افراد دیگه ای میخونن و این ها میشه نمونه هایی از نثر زبان فارسی برای همیشه.و اگر به همین روند ادامه بدیم من فکر میکنم که زبان فارسی نابود بشه.همون طور که الان من میبینم همه کلمات تغییر پیدا کردن مثل:عایا،عاره،مطمعن،واقعن،ایشالا،داعم و الخ.

من که ادعایی در زمینه خاصی ندارم اما امیدوارم که افرادی که میخوان در زمینه خاصی فعالیت بکنن برن و اون کار رو به طور آکادمیک و علمی یاد بگیرن.


نظرات 6 + ارسال نظر
مدیکو دوشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:57 ب.ظ

اون روز یه مستند میدیدم
پسره با سن نه چندان زیادش متخصص زیست شناسی دریایی بود و فیلد تحقیقش هم اختصاصی و مربوط به کوسه نهنگ یا یه همچین چیزی بود
کل عمر و وقت و انرژیش و میذاشت پای این مسئله
حالا ما چی
یه نوک میزنیم به هرچی ادعاشم داریم
اه اه اه
خودمونو درست کنیم شاهکاره

آویشن دوشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:38 ب.ظ http://dittany.blogsky.com

با کل مطلبی که نوشتی موافقم.این موضوع از این شاخه به اون شاخه پریدن دیگه یه جورایی اپیدمی شده و همه دلشون میخواد تو هر کاری فقط یه تجربه و مطالعه کوچیک داشته باشن و پز همون یه مقدار اطلاعات و بدن.
در مورد وبلاگ نویس ها هم واقعا این قضیه صدق میکنه،بعضی وبلاگها که می رم و میخونم باید اول رمزگشایی کرد بعد فهمید چی نوشتن از بس که کلمات و به یه شکل دیگه به کار بردن.موافق ادبیات عصا قورت داده و خشک نیستم ولی دیگه املاء کلمات و که میشه درست نوشت.امیدوارم از خوندن این نظر کسی ناراحت نشه.من منظورم کلی بود.

هیچ کس ناراحت نمیشه.درست میگی.

آویشن سه‌شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:01 ق.ظ

آخه تو بعضی وبلاگها دیدم نظرم 4 تا رای منفی هم گرفته از اون نظر گفتم

تو نظراتت همیشه خوبه.من شخصیتت رو دوست دارم.

. سه‌شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:51 ق.ظ

خوبه خدا روشکر املای کلمات رو درست می نویسم وکلا املام خوبه
ولی باید روی اصولی نوشتن بیشتر کار کنم جناب تراویس من اگه بخوام به گفته شما علمی و آکادمیک نوشتن وادبیات رو یاد بگیرم یه دوره طولانی باید وقت صرف کنم یعنی از دبیرستان و دانشگاه باز شروع کنم ادبیات خوندن که مقدور نیست اگه بخوام هم نمیتونم ولی قول میدم بیشتر مطالعه کنم وغیر آکادمیک یادبگیرم اینکه اشکال نداره از نظرتون ؟
من وقتی میخوام تو وبلاگم از چیزی گله کنم یا سوال تو ذهنمو بپرسم یا حرفی بزنم سعی کردم اول خودم بهش عمل کنم حداقل یه قدم برای حل اون معضل بردارم بعد بنویسم تو زندگیمم هر حرفی زدم اول خودم عمل کردم ولی همیشه یه سوال گوشه ذهنمه وبلاگ نویسای شاکی واسه رفع اشکالی که میگیرن خودشون چیکار کردن ؟ اینکه بگیم فلان چیز خوبه یا بد که به تنهایی فایده نداره نباید کاری کرد ؟

نمیدونم والا.هر چی شما بگی

دندون سه‌شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:36 ق.ظ http://roozhaye-zendegie-man.blogsky.com/

همه حرفاتو قبول دارم اما یه سوال من تقریبا کل کتابای دانیل استیل خوندم کجاش حس روان شناسی میده به آدم؟؟؟
در تعجبم از این آدما....

. سه‌شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:28 ق.ظ

نمیدونم هر چی شما بگی هم شد جواب
من که نه استالینم نه هیتلر مگه دیکتاتورم که انتظار داشته باشم جواب بدی هر چی شما بگی کامنتمو بدون جواب بذاری بهتره بخدا
:)) )
مسئله فقط نوشتن که نیست اصطلاحاتی که نسل جدید به کار میبرن رو کجای دلم بزارم من که معنی هیچکدومشون رو نمیدونم
یه مترجم نیاز دارم که زبون نسل جدیدا رو ترجمه کنه خب همون اصطلاحات وارد نوشتن میشه این از غلط املایی داشتن که بدتره
یه چیز دیگه که حوصلمو سر میبره روزانه نویسیه خانماست از صبح علی الطلوع تا نصف شبشون رو تو وبلاگ نوشتن چه معنی داره شوهرم اینو گفت رفتیم پارک رفتیم خرید فلان غذا رو درست کردم که چی بشه خاطرات خصوصیتون به ما چه ربطی داره میخوای بنویسی تو دفتر خاطرات بنویس
.......................................
پاسخ تراویس : نمیدونم والا هر چی شما بگی
دیگه به خودت زحمت جواب دادن نده خودم جواب خودمو دادم معلومه وقتی کامنتی باب طبعت نباشه اینجوری جواب میدی

ببخشید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد